Het verkoop klaar maken en de waarde van uw bedrijf
Als u het bedrijf wil verkopen is het voor de kopende en verkopende partij wenselijk dat uw onderneming een goede economische waarde heeft en gezond is.
Factoren
Bepalende factoren die een goede prijs genereren voor de verkopende partij en waarbij de kopende partij een goede ROI (Return On Investment) heeft, zijn o.a. een goede solvabiliteitsratio of liquiditeitspercentage en een goede cash-flow.
In de fase van het verkoop klaarmaken is het zaak om genuanceerd, doordacht en in mogelijkheden te denken.
Soms vraagt de optimalisatie van een negatieve bedrijfsfactor voor wat extra aandacht.
Dit geschiedt zonder de botte bijl te gebruiken of mensen te ontslaan.
Ook kan het noodzakelijk zijn om daar waar nodig de IT- beveiliging te optimaliseren, te moderniseren of om meer klanten te genereren voor een mindere afhankelijkheidspositie en risicospreiding.
Verrassingen voorkomen is beter dan genezen is ons motto.
Uw bedrijf kan geoptimaliseerd worden en wij kunnen u daarin adviseren en bijstaan.
Elk bedrijf heeft bepaalde waardefactoren (value drivers) die een realistische verkoopprijs zullen gaan vormen.
Enkele voorbeelden hiervan kunnen zijn:
- Een bedrijf wel of niet in een nichemarkt?
- Heeft het bedrijf een octrooi of patent?
- Resultaten uit het verleden of hoe lang bestaat het bedrijf al?
- Welk klantenbestand (enkele of meerdere, dit i.v.m risicospreiding)?
- Welke toekomstverwachtingen, uitbreiding of inkrimpen?
- Zijn er veel vaste werknemers in dienst of is er verloop in uw personeelsbestand?
- Is uw voorraad niet verouderd?
- Heeft u een eigen bedrijfspand of heeft u een huurovereenkomst voor het lange termijn?
- Levert uw bedrijf een product of een dienst?
- Welk werkkapitaal, zit er nog eigen vermogen in de onderneming (is uw geïnvesteerde vermogen niet te hoog)?
- In welke hoedanigheid is het bedrijf, leveranciers en klanten afhankelijk van de DGA (directeur groot aandeelhouder)?
- Kan het bedrijf op het huidige management zelfstandig opereren zonder DGA?
- De kopende partij wil geen bedrijf kopen waarbij na verkoop alle leveranciers en klanten weg gaan.
- In de verkoop klaar maak fase kan het noodzakelijk zijn dat de DGA zich gaat losmaken van het bedrijf.
Uit het resultaat van een waardebepaling kan men er voor kiezen om de verkoop van de onderneming op te schorten en na optimalisatie een betere prijs te vragen. Wanneer u als verkopende partij transparantie kunt bieden, versterkt dit uw onderhandelingspositie
aan tafel en geeft dit vertrouwen bij de kopende partij.
Door een gedegen “voorfase” van het verkoopproces (het verkoop klaarmaken van uw onderneming)
bekort u ook het overnameproces. Geen enkel bedrijf is hetzelfde waardoor het selecteren van een kopende partij uiterst belangrijk is. Het goed selecteren van een kopende partij draagt bij dat het tussen beide partijen klikt, het verkoopproces zal bespoedigen en daardoor tot een goede closing komt.
Bij een realistische waardebepaling mogen geen valse verwachtingen ontstaan door een prognose die tot aan de hemel reikt. Dit soort prognoses draagt er toe bij dat u in een lastig pakket wordt gebracht tijdens de onderhandelingen en of niet serieus wordt genomen. Het is zaak om een helder en realistisch beeld van uw bedrijf te profileren aan de verkopende partij. Dit voorkomt teleurstellingen voor beide partijen
Vraag vrijblijvend naar de mogelijkheden die wij voor u te bieden hebben.