Strategische partijen
Vele grote partijen zijn er groot mee geworden.
Bij een bepaald volume van een bedrijf loont het om kleinere bedrijven op te kopen en hierdoor te expanderen.
U kunt uw bedrijf verkopen aan een particuliere investeerder (businessangel/ informal investor, of mbi kandidaat) of u kunt uw bedrijf verkopen aan een in uw markt aanwezig multinational, groothandel of concern. Het kan ook mogelijk zijn dat er raakvlakken zijn in een aangrenzende markt waarbij een bedrijf het huidige assortiment wil uitbreiden met een bijbehorend klantenbestand.
Het wil ook voorkomen dat een buitenlandse partij die zich in dezelfde markt bevindt zich wil gaan vestigingen in een bepaald land of in een bepaalde regio van een land omdat dit qua locatie een grote strategische waarde heeft.
U voelt hem al aankomen, deze partijen beschikken over voldoende vermogen en hebben voor deze op dat moment zijnde bedrijfstrategie vermogen in kas gereserveerd om uit te breiden. Bij de aankoop van uw bedrijf in deze situatie behoeven ze niet zelf op zoek te gaan naar een nieuw klantenbestand en deze te verwerven.
Dit scheel hen heel veel tijd.
Handel is het overbruggen van tijd
Het gevolg van de aankoop van uw bedrijf is dat ze geen omzetsnelheid hoeven missen en direct op een rijdende trein stappen.
Voor het vergroten van het netwerk hebben deze strategische partijen wel wat voor over.
Omdat ze zo groot zijn is er vaak meer vermogen in kas om dit te kunnen bekostiging en te realiseren.
Ze kunnen dit doen door het aantrekken van investeerders of b.v. een deel van de aandelen verkopen waardoor er meer eigen vermogen vrijkomt waarmee geïnvesteerd kan worden in uitbreiding van de marktpositie.
De ervaring leert dat grote strategische partijen van buiten Europa marktpotentïeel in Europa willen bemachtigen door op deze manier uit te breiden en andersom.
Ook buitenlandse vermogende particuliere inverseerders (informal investors) willen in een gezond zakelijk klimaat (Europa) handel uitbreiden.
Dit hoeft niet marktgerelateerd te zijn.
Sommigen van deze informal investors zijn al “vrij” en kunnen door hun vermogen eindelijk doen waar ze al heel hun leven van hebben gedroomd. Als voorbeeld een eigenaar van een grote Aziatische fabriek wil een hotel kopen in Europa (aan de kust).
Of de zoon of dochter erft 100 % van de aandelen maar heeft geen behoefte om het bedrijf van de ouders voort te zetten en willen de focus op een ander en op een eigen interesse gebied voortzetten.
Het kan dus meerdere oorzaken hebben waarom men wil uitbreiden en of uw bedrijf willen kopen.
Strategische overname is een ruim en breed begrip.
Bij de bedrijfsbemiddelaar.nl zijn er zeer ruime mogelijkheden tot verkoop en mogelijkheden voor uitbreiding in diverse branches en sectoren.
Voorbeelden van relaties en contacten zijn er in:
Voorbeelden van relaties en contacten zijn er in:
- Groothandelsbedrijven, nationale en internationale groothandels, b2b, (technische groothandelsbedrijven die materialen leveren aan de bouw, handelsbedrijven in kampeerartikelen, schoenen en kappersbenodigdheden, sieraden, gadgets, fietsen).
- Hotellerie (geen cafés en restaurants, hotels en of B&B vanaf 10 á 15 kamers)
- Commerciële vastgoedbedrijven (internationale vastgoedbedrijven in winkelcentra, vastgoedbedrijven in bestaande woningen), participatie en investeringsbedrijven, commerciële projectontwikkelaars.
- Detailhandelsbedrijven, kleding/schoenenwinkels, supermarkten, bouwmarkten, meubel/woonwinkels, webwinkels op bedrijventerreinen)
- Atomotive (autobedrijven, garages, toeleveranciers b2b aan deze automotivebedrijven)
- GWW (grond, weg en waterbouw projectondersteunende bedrijven in de civieletechniek) infra en loonbedrijven. dijkbouw, bruggenbouw, kanalen, cultuurtechnisch grondwerk bedrijven, baggerbedrijven, waterbouwbedrijven en wegenbouwondernemingen.
- Ict bedrijven (webshops, websites en ict installatie, ict beveiliging, ict reparatiebedrijven)
- Recreatieve sector (maritieme bedrijven, campings, kampeer en caravan markt, recreatieparken)
- Verhuursector (partyverhuur, machineverhuur, evenementenbureaus)
- Zorg en veterinaire markt (ziekenhuizen en dierenartspraktijken)
- Arbeidsmarkt (arbeidsbemiddeling, uitzendbureaus, reïntegratie en coaching, werving en selectie, pay rolling)
In bovengenoemde bedrijven zijn er mogelijkheden, niet in bedrijven die op termijn geen toekomst meer hebben.
“The more perspectives we have the more dimensions we see”