KENNISBANK

Het verkopen van uw bedrijf is een ingrijpende gebeurtenis en is vaak een emotioneel proces. Het is toch een groot deel van uw leven wat u gaat afsluiten als u met pensioen gaat en u heeft er jaren heel hard voor gewerkt.

knowledge

Bij de keuze van een verkeerde bedrijfsmakelaar, zoals vele ondernemers doen, kunnen dit kostbare en negatieve elementen met zich meebrengen. U heeft dan aan uw directie, aandeelhouders en ook thuis wellicht iets uit te leggen. Wij willen dit natuurlijk koste wat het kost voorkomen. Hieronder geven wij u een overzicht van eerlijk advies. Wij zullen u een aantal feiten opnoemen die om de hoek komen kijken bij het overnameproces.

Feit 1

De basis: Een bedrijfsmakelaar is een persoon of bedrijf dat bedrijfseigenaren helpt bij de verkoop van hun bedrijf (of het nu een eenmanszaak, partnerschap, vennootschap met beperkte aansprakelijkheid, naamloze vennootschap of iets anders is). Zorg dat u bij een betrouwbare bedrijfsmakelaar terecht komt die niet teveel kost, met veel ervaring en know how. Dit scheelt u tijd en geld en dit voorkomt vooral veel ergernissen.

Feit 2

Hoe gaat een tussenpersoon of makelaar te werk bij het verkopen van uw bedrijf? Welk concept hanteert hij? Er zijn enorme verschillen in de hoeveelheid moeite die verschillende entiteiten steken in het verkopen van een bedrijf. In hoe ze kopers vinden en deals sluiten en dus in hun slagingspercentages en de prijzen die ze voor hun klanten behalen. Het is algemeen aanvaard dat hoe kleiner het bedrijf, hoe minder zin het heeft om een tussenpersoon in te schakelen. Voor veel kleine zelfstandigen, eenmansbedrijven, winkels enz. is het beter om er helemaal geen te gebruiken mits u geen goed netwerk heeft.

Feit 3

Grote bedrijven die in durfkapitaal investeren, Venture capitalists, business angels en of private equity partijen / particiatiemaatschappijen verkopen gemiddeld slechts ongeveer 20% van de bedrijven die ze overnemen. Negeer de (niet-verifieerbare) beweringen die velen maken van 50%, 80% of zelfs 100% slagingspercentages. Ze kunnen wel zoveel zeggen. Genoeg borstkloppers gezien. Enkele van de grootste en bekendste makelaars verkopen minder dan 5% van de bedrijven die ze aannemen! Laat u niet gek maken door beloftes die niet realistisch zijn of van prognoses die tot aan de hemel rijken. Realisme is een erg belangrijk begrip in deze tak van “sport”.

Feit 4

Er is geen nationale regelgevende instantie die bedrijfsmakelaars controleert en er is geen kwalificatie of vergunning vereist om als bedrijfsmakelaar te werken. Dat heeft ertoe geleid dat er in Nederland een aantal zeer dubieuze bedrijven en personen in deze branche zijn; de markt heeft in sommige gevallen een verschrikkelijke reputatie opgebouwd. De ervaring leert dat enkele van de grootste en bekendste bedrijfsmakelaars en internet platformen (gebaat bij en de focus op abonnementsgelden) meer dan nutteloos zijn! Waste of time.

Feit 5

Wanneer u navraag doet of om informatie vraagt bij diverse makelaars, moet u uiterst voorzichtig zijn met wat u openbaar maakt. In veel gevallen brengt u zelfs het onthullen van de identiteit van u en uw bedrijf de vertrouwelijkheid van het bedrijf in gevaar. De bedrijfsbemiddelaar.nl screent tevens onze potentiële kopers en bedrijven uitvoerig zodat er op termijn geen verassingen kunnen ontstaan. Vraag in eerste instantie hoe het werkt in zijn algemeenheid en noem b.v. niet uw naam of bedrijfsnaam.

Feit 6

Sommige makelaars zijn gespecialiseerd in het verkopen van bedrijven in een specifieke sector, branche of nichemarkt. Er zijn grote voordelen van het gebruik van een markt specialistische bedrijfsmakelaar. Ze kunnen vaak het dubbele krijgen van de prijs die andere makelaars voor u kunnen behalen! Maar ze vinden is niet eenvoudig. Wij hebben in ons netwerk enkele betrouwbare markt specifieke relaties die door veel ervaring verstand hebben van uw markt waardoor u de perfecte aansluiting kunt vinden bij de juiste koper. Enkele voorbeelden hiervan zijn: medische markt (ziekenhuizen, tandartspraktijken, veterinaire markt), verhuursector (machine, partyverhuur en ook evenementenbranche), hotellerie, vervoerssector, bouwsector (schildersbedrijven, bouwbedrijven, installatiebedrijven, zonnepanelenbedrijven), vervoersbedrijven, enz.

Feit 7

Als het gaat om makelaarskosten en courtage, is de keuze niet zo eenvoudig, zoals geen verkoop zonder vergoeding versus het betalen van een grote provisie. Sommige van de no cure no pay makelaars (niet alle!) zijn zeer uitbuitend en moeten ten koste van alles worden vermeden. En als u een provisie betaalt, hoe weet u dan dat u waar voor uw geld krijgt? Het is zaak dat u uw bedrijf verkoopt aan een betrouwbare partij die goede intenties met u en het bedrijf heeft en waardoor u met een gerust hart van uw pensioen kan gaan genieten. Factoren die hierbij meespelen kunnen zijn dat uw trouwe medewerkers bij het bedrijf kunnen blijven werken en niet na de overname worden ontslagen. Er kan ook een kapitaalinjectie worden gegeven na de overname of bij verkoop van een deel van de aandelen waardoor uitbreiding mogelijk is.

Feit 8

Bij het kennismaken met een bedrijfsmakelaar moet u de juiste vragen stellen. Dat is een kunst op zich. Dit is een aanzienlijk belangrijkere beslissing dan wanneer u een werknemer in dienst neemt, maar u hebt nog nooit een bedrijfsmakelaar gesproken, dus welke vragen stelt u om hun bekwaamheid om uw bedrijf te verkopen te beoordelen? Laat u niet misleiden door hun vlotte praatjes en goed ingestudeerde verkooppraatjes. Het moet ook klikken tussen u en de bedrijfsmakelaar en de later komende potentieel kopende partij. Naast dat er inhoudelijk goed geventileerd kan worden over de toekomst van het voor te zetten bedrijf en de eventuele doelen is het ook zaak om een goed onderbuik gevoel te hebben en dat het voor u duidelijk is dat het hele plaatje klopt.

Feit 9

Wat sommige bedrijfsmakelaars u in veel gevallen niet vertellen is dat zijn vergoeding over het algemeen bespreekbaar is en dat u tienduizenden euro’s aan kosten kunt besparen, zo niet meer, als u de juiste dingen doet en zegt! Maar het is niet eenvoudig om een bod uit te brengen dat lager is dan zijn prijs. Doe dat nooit bij een Corporate finance bedrijf of M&A adviseur, deze professionals worden gemakkelijk beledigd! Het is ook belangrijk wat u tegen een kopende partij zegt. Door ervaringen uit het verleden heb ik al menig botte ongenuanceerde uitspraken gehoord. Dit is niet gepast en kan een verkoop doen afbreken. Vraagt u maar naar de voorbeelden. Je moet het slim spelen als u voor een lagere prijs wilt kopen en als u uw bedrijf wilt verkopen moet er een goed onderbouwde prijs op tafel komen die reëel is. Op onze pagina over verschil in waarde percepties komt dit aspect ruim aan bod. Wij zorgen er dan ook voor dat het mes aan twee kanten snijdt en dat er een prettige en goede closing/bedrijfsovername plaatsvindt. Wij werken altijd eerlijk en transparant en zorgen dat het bedrijf ook na de overname nog door u bezocht kan worden. Het is natuurlijk ook mogelijk dat u als DGA na de overname voor een bepaalde tijd aanblijft mocht dit wenselijk zijn.Alles is bespreekbaar.

Feit 10

U moet de meeste contracten uiterst zorgvuldig lezen en het liefst laten bekijken door een vertrouwde (eigen) advocaat. Sommige van deze contracten zien er eenvoudig uit maar hebben de bekende kleine lettertjes waar u later spijt van kunt krijgen. Het is zaak om vooraf zaken goed op papier te hebben voordat er een potentiële kopende partij aan tafel komt. Een overname is geen kwestie van dagen of weken maar neem er de tijd voor. Stap voor stap. Wij hebben voor elke fase van de overname contracten zodat dit u kosten en tijd bespaart.

Advies Nodig?