Waardebepaling

We waarderen bedrijven met behulp van bedrijfseconomische methoden en door de inventarisatie van bepaalde waardedrijvers.

Dat zijn kenmerken buiten de objectieve waarderingscriteria die voor kopers van belang kunnen zijn als zij de onderneming voortzetten. Een uniek netwerk, specifieke patenten en mogelijke synergievoordelen zijn daar voorbeelden van.

We werken daarin graag samen met uw accountant om tot een gedegen resultaat te komen.

waardebepaling2
waardebepaling

De waarde van een bedrijf moet aansluiten bij de vraagprijs.

Dit mede om de kopende partij een goede ROI (return on investment) te geven na de aankoop.

Het mes moet immers aan twee kanten snijden voor beide partijen.

Een vraagprijs vormen vraagt om deskundigheid en kennis van het bedrijf en van de huidige markt. Waardebepaling is een belangrijke stap in het aan- en verkoopproces van een bedrijf.

Veelal ziet men bij bedrijfswaarderingen door diverse bekende partijen dat de prognoses tot aan de hemel rijken maar dit is vaak niet realistisch en koffiedik kijken.

Wie zegt niet dat de markt over een paar jaar verandert?

Het is een kunst om uw bedrijf voor het juiste bedrag en op het juiste moment te verkopen.

Het is een zaak dat men niet moet onderschatten en is daardoor uiterst belangrijk.

Eigenlijk wil elke ondernemer wel weten wat zijn bedrijf waard is.

Wij bieden u daarom ook de mogelijkheid om door ons het bedrijf voor u verkoopklaar te maken voordat er een vraagprijs tot stand is gekomen.

Er zijn verschillende technieken en methoden om dit element van het verkoopproces grondig en gedegen te behandelen.

Het is ook de ervaring die een juiste bedrijfswaardering tot stand brengt.

Bepalende elementen en factoren die meespelen zijn niet altijd zichtbaar voor de potentiële koper en daarom is het zaak deze in onze gesprekken naar voren te brengen als verkoopargument. Onbekend maakt onbemind.

Het komt vaker voor dat een eigenaar voor het eerst zijn bedrijf verkoopt.

Bijvoorbeeld als men tegen de pensioengerechtigde leeftijd aanloopt en er geen opvolging is.

Het is daarom vaak moeilijk om dit proces alleen te bewandelen zonder dat daarbij iemand u helpt en kan begeleiden in dit proces.

Het is altijd prettig om met iemand zaken te doen die een groot emphatisch vermogen heeft, veel ervaring heeft, weet wat er speelt in de markt waardoor u op uw eigen niveau kunt levelen en waardoor u geen overhaaste beslissingen hoeft te nemen.

U heeft (in veel gevallen) zeer lange tijd uw bedrijf met goed resultaat geleid en daar mag ook een goede “goodwill” tegenover staan.

Zodat als u uw bedrijf heeft verkocht achterom kan kijken en dan denkt “ Ik heb al die jaren niet voor niets zo hard gewerkt, ik heb het goed gedaan”.

Niet alleen het financiële aspect speelt een grote rol in de waardebepaling en verkoopproces maar ook wie komt er aan tafel voor de aankoop, heeft deze persoon of partij aansluiting bij mijn bedrijf en klikt het ook en welke intenties heeft men met mijn bedrijf?

Het is toch uw “kindje” en het is ook vaak een behoorlijk emotioneel proces waar men doorheen gaat tijdens de verkoop. Daarom moet dan ook het hele plaatje kloppen.

Personeel wat jaren bij u gewerkt heeft en daardoor veel specifieke kennis in huis heeft van uw dienst, product of uw bedrijf. Of u heeft een waardevol productieproces waarvan u liever niet heeft dat dit op straat komt te liggen. Er zijn tal van zaken op te noemen waardoor de waardebepaling elementen met zich meedraagt om een goede prijs te kunnen vormen.

Naast deze zeker niet onbelangrijke factoren zijn er ook rekenkundige  factoren die een prijs kunnen vormen. Hiervoor zijn er een aantal methoden beschikbaar. Wij kunnen u deze methoden mondeling toelichten in een persoonlijk gesprek. Wij kunnen in goed overleg met u een methode uitkiezen wat specifiek voor uw bedrijf het beste passend is.

Enkele voorbeelden hiervan zijn en op basis van

Waarbepaling Nodig?